Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka organizuje się dla dzieci, u których stwierdzono niepełnosprawności.
Do wczesnego wspomagania rozwoju przyjmowane są nawet dwuletnie dzieci do momentu podjęcia nauki w szkole podstawowej na podstawie:
- wniosku złożonego przez rodziców/opiekunów dziecka,
- opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Wniosek przyjęcie dziecka do programu należy składać do końca września w sekretariacie Szkoły.
Realizacją WWR zajmują się terapeuci, posiadający przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog - oligofrenopedagog,
- psycholog,
- logopeda,
- rehabilitant z zakresu usprawniania ruchowego,
- terapeuta integracji sensorycznej.
Do zadań Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną Indywidualnego Programu WWRD,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w Indywidualnym Programie WWRD, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- opracowanie oceny postępów dziecka.
Zespół terapeutyczny spotyka się systematycznie na spotkaniach, podczas których omawiane są problemy dzieci i konstruowane są indywidualne programy.
Podczas spotkań dokonywana jest również ewaluacja programów, a także ustalanie dalszego rodzaju zajęć specjalistycznych.
W ramach programu WWRD organizuje się zajęcia:
- pedagogiczne,
- psychologiczne,
- logopedyczne,
- rehabilitacji ruchowej,
- integracji sensorycznej.
Zajęcia organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie.
Zajęcia są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną lub w grupach 2 - 3 osobowych, w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.